Tuning


SILNIK

Tuning (zwiększanie mocy) silnika był często stosowany dla potrzeb wyścigów i motocrossu.
Pracowali nad tym inż.Jerzy Jankowski z Ośrodka Doświadczalnego PZM oraz doc.dr Czesław Kordziński.
Na ich opracowaniach wzorowało się wielu zawodników przerabiających swoje silniki.
Zmiany te przynosiły wzrost mocy do 14 KM przy 6000 obr/min
Przy tak przerobionym silniku mozna było uzyskać na nim 120 km/h, jednak aby tak predko jeździć trzeba dokonać zmian w przednim zawieszeniu, które jest po prostu zbyt miekkie, dlatego aby bezpiecznie jeździć musimy skrócić przednie sprężyny o 35mm, zawieszenie stanie się wówczas twardsze, zmieni się także geometria przedniego zawieszenia. Motocykl będzie prowadził się bezpieczniej, szczególnie w zakrętach
Trzeba przy tym pamiętać że każdy tuning wiąże się ze skracaniem żywotności silnika.
Usprawnianie silnika to poprawianie niedoskonałośi odlewów i tym podobnych powstałych w czasie produkcji, które wnikają na osiągi silnika.
Takie usprawnianie daje dostrzegalne wyniki w postaci zwiększenia momentu obrotowego, mocy oraz zmniejszeniem zużycia paliwa.
Aby usprawnić nasz silnik należy:

Slinik po usprawnieniu daje moc 14 KM i można na nim osiągnąć prędkość 120 km/h, jeżeli jednak zechcemy go podrasować możemy uzyskać dodatkowe 4 KM mocy czyli slinik będzie dysponował mocą 18 KM przy ok. 7000 obr/min.
Tak przerobione SHL o pojemności 175 ccm były szybsze od najszybszych w tym czasie na polskich drogach MZ 250.

Aby podrasować nasz silnik (potuningować) należy:



Źródło: www.molunio.republika.pl
Dane zaczerpnięte ze Świata Motocykli 5/99 oraz 12/98, autor: TOMASZ SAŁEK.


W moim motocyklu zostały dokonane niektóre z wyżej wymienionych zmian, dla poprzedniego pierwszego właściciela wykonał je fabryczny zawodnik SHL Eugeniusz Frelich, który na tak przerobionych przez siebie motocyklach wielokrotnie zdobył mistrzostwo Polski w motocrossie.
Zmianie zostały poddane następujące elementy: kanał dolotowy, wał korbowy, karter (wypełniacze), żeliwny cylinder został zamieniony na aluminiowy, (cylinder ten ma większe wymiary okienek i lepsze chłodzenie).
Ja usunąłem jeszcze dość grubą uszczelke spod głowicy i zastąpiłem ją cieńką aluminiową. Jest wyczuwalne że motocykl posiada większą moc. Planuję jeszcze zmianę tłumika (albo chociaż porządne oczyszczenie go).
Poprzedni właściciel pokonywał nim trasy ze stałą prędkością 110 km/h a nie był to jeszcze koniec jego możliwośći!

WYGLĄD

Polerka
Wszystkie części aluminiowe daje się wypolerować. Najpierw należy je jednak dobrze przygotować. Potrzebny będzie papier ścierny, zaczynamy od najgrubszego np.120 - 200 i przecieramy powierzchnie tak aby pozbyć się rysów i wżerów. Następnie przechodzimy do coraz cieńszego aż do 1200 - 2000. Gdy powierzchnia jest już wyczyszczona, powinna być dość gładka, możemy przystąpić do polerowania. Użyjemy do tego wiertarki lub szlifierki kątowej na które zakładamy nasadkę filcową (w miarę grubą) oraz pastę ścierną do aluminium. No i przystępujemy do polerowania aż do uzyskania połysku tak by można sie było przejrzeć. Najlepiej polerka wychodzi na gaźniku! Możemy sobie pomóc także specjalnymi substancjami żrącymi aluminium ale z ostrożnością !!! Co jakiś czas należy polerke odnawiać