ARTYKUŁY

Zmiany malowania motocykli SHL M11, M11 LUX, M11W

Na przestrzeni prawie dekady lakierowanie motocykli SHL M11 zmieniało sie wraz z modą oraz upodobaniami odbiorców. Zgodnie z obowiązującymi na przełomie lat 50/60 trendami wyznaczanymi przez czołowe marki jak Jawa czy MZ pierwsza seria ok1400szt była bordowa. Malowanie zaczerpnięto z poprzedniego modelu M06T natomiast wszystkie późniejsze SHL malowano na czarno. Zmiany malowania to głównie zmiany zestawienia kolorow na zbiorniku.

Malowanie maszyn seryjnych przedstawiam poniżej wraz z rokiem w którym wystepowały oraz numerami ram. Numery ram są przybliżone. Bazuję na najniższym i najwyższym numerze motocykla namierzonego przezemnie w danym malowaniu.

I wersja malowania 1961r od nr 0001 - 1400
Pierwsza seria malowana na bordowo. Zbiornik w tym samym kolorze posiadał srebrne panele boczne otoczone złotymi szparunkami i malowanym niebiesko złotym logo.
II wersja malowania 1961r od nr 002400 - 006100


Gazeta MOTOR 1960r
Jeszcze w roku 1961 pojawiło się nowe czarne malowanie. Zbiornik również czarny z bocznymi panelami częściowo pomalowanymi na srebrno, szparunkami w kolorze białym oraz malowanym logo firmowym w kolorze niebiesko złotym. Coprawda już w roku 1960 w gazecie MOTOR zaprezentowano prototyp w tym, właśnie malowaniu ale na motocykle seryjne trafiło dopiero w roku 1961.
III wersja malowania 1961r – 1962 od nr 007625- 022000
Kolejną wersją było malowanie czarno srebrne z calymi panelami bocznymi w kolorze srebrnym, szparunkami w kolorze bialym oraz z namalowanym logo SHL niebiesko złotym.
IV wersja malowania 1963r od nr 025700 – 185447
Wraz z pojawieniem się w 1963 r zbiornka w nowym kształcie z tłoczonymi znakami firmowymi, zrezygnowano z malowanego logo, boczne panele pozostały srebrne z wykończeniem bialymi szparunkami
V wersja malowania malowania 1963r
W 1963r roku pojawiły sie na rynku motocykle M11 Lux w których malowane na srebrno panele boczne zastapiono chromowanymi natomiast na tylnym błotniku pojawił sie napis LUX.
Malowanie szparunków – błotnik tył
To malowanie występowało w wersjach I,II,III. Szparunek zaczynał się zaraz za amortyzatorem u góry i na dole wychodząc spod amortyzatorów ku tyłowi motocykla. Tak samo w drugą stronę, ku przodowi motocykla wychodziły dwie linie łączące się
W malowaniu wersji IV i V zrezygnowano z malowania szparunków na części błotnika ukrytej pod pokrywami bocznymi.
W wersjach II, III, IV oraz V szparunki z tyłu motocykla łączyły się w ten sposób.
Malowanie szparunków – błotnik przód (wersja I,II,III,IV,V)
Na błotniku przednim biegł pojedynczy szparunek dokoła błotnika.
Malowanie szparunków – osłony boczne (wersja I,II,III,IV,V)
Osłona boczna I typ Na bocznych pokrywach szparuki poprowadzone były dookoła przetłoczeń. Oraz od amortyzatorów ku przodowi motocykla w dół do dolnej krawędzi osłony

Od roku ok. 1966 pojawiły się osłony boczne z przetłoczeniami na krawędziach (II typ). Szparunek biegł bliżej krawędzi zaraz za przetłoczeniem
Malowanie osłony łańcucha
Osłona łańcucha malowana była na srebrno
Inne wzory malowania
W relacjach prasowych z wystawy w Chinach (rok prawdopodobnie 1960 lub 1961) zaprezentoawano motocykl w jasnym malowaniu które niepokazało sie w motocyklach seryjnych.

(Polskie Motocykle 1946-1985 Andrzej Zieliński WKŁ 2004)
Także SHL M11 W została zaprezentowana w kolorze jasnym. Może ktoś wie jaki to kolor?
Poszukuję nformacji na temat takiego malowania motocykli SHL.Od zwykłego LUX’a odróżnia go chromowany panel osłony bocznej oraz podwójny szparunek na przednim błotniku. Motocykl to prawdopodobnie składak.Natomiast malowanie przedniego błotnika i osłon bozych byc może występowało w jakiejś wersji SHL M11

Zmiany dotyczące pozostałych elementów motocykla zostaną opisane w oddzielnych opracowaniach.

Powyższe opracowanie zostało oparte na materiałach zebranych dotychczas i będzie uzupełniane wraz z pojawiającymi sie nowymi wątkami. W związku z kłopotem podczas zbierania dokumentacji będę wdzięczny wszystkim za informacje w temacie.

Przemek

przemekshl@gmail.com
Copyright 2010 www.shlka.prv.pl All rights reserved