HISTORIA
Na stanowisko dyrektora Suchedniowskiej Fabryki Odlewów i Huty "Ludwików" zostaje powołany inż Zygmunt Kwieciński, otrzymuje zlecenie na budowę motocykla o pojemności poniżej 100 cm ³.
Do siedziby SFOiH "Ludwików" przenosi się inż Rafał Ekielski (obaj inżynierowie pracowali już wcześniej nad konstruowaniem motocykli).
W maju 1937 zostaje zakupiona licencja na produkcję silników Villiers, a już w sierpniu 1938 roku w zawodach sportowych wzięły udział pierwsze motocykle SHL; do sierpnia 1939 wyprodukowano ich ponad 3000 sztuk.
II wojna światowa przerwała fabryczną produkcję motocykli w Polsce, chociaż w Kielcach wykonano w konspiracji kilkanaście sztuk SHL do dyspozycji oddziałów partyzanckich i dywersyjnych.
Po wojnie, mimo znacznych zniszczeń w tym całkowitego pozbawienia huty "Ludwików" w Kielcach maszyn i urządzeń, już w 1947 roku rozpoczęto produkcję popularnej SHL-ki, ale z nowym, większym silnikiem skonstruowanym przez Polskie Zakłady Lotnicze we Wrocławiu, o pojemności 125 cm ³
W 1957 roku rozpoczęto seryjną produkcję kolejnego modelu SHL z silnikiem 150 cm ³ a w 1961 - SHL M11 z silnikiem 175 cm ³ który po modernizacji w 1968 roku uzyskuje symbol M17 i jest motocyklem o standardzie i osiągach światowych.
W 1969 roku Huta Ludwików pod zmienioną nazwą - Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych SHL, obchodziła swoje
50-lecie. Przez 50 lat wyprodukowała łącznie 250 000 motocykli różnych typów.

Źródło: Młody Technik 3/1977
Motocykl SHL M11 o pojemności 175 ccm jest lekkim i ekonomicznym motocyklem. Nadaje się do jazdy po prawie wszystkich nawierzchniach, zarówno leśnych jak i asfaltowych. Motocykl jest bardzo komfortowy ponieważ zastosowano w nim jak na owe czasy najnowsze rozwiązania konstrukcyjne.
Jest także łatwy w obsłudze i bardzo trwały (mój odpaliłem po 30 latach stania w okropnych warunkach, dokładniej na dworze, aby go odpalić wtrysnąłem strzykawką trochę paliwa do cylindra i zapalił za 2 razem, ku mojemy zdziwieniu po napełnieniu gaźnika motocykl zaczął chodzić na wolnych obrotach !!!)
Motocykl został wyprodukowany przez Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych. Silnik jest następcą konstrukcji typu S06 o objętości 150 ccm. Pierwsze testy prototypu M11 rozpoczęto w 1959 roku.
Oficjalnie zaprezentowano nowe modele na XXIX Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1960 roku. Przewidywano produkcję tego motocykla w 2 odmianach, różniących się zawieszeniem przedniego koła. Model M11 miał wachacz pchany natomiast M11-S miał widelec teleskopowy, który został tylko prototypem.
Produkcję motocykla rozpoczęto w 1961 roku.

Troche historii w datach:

1938


  • W Hucie Ludwików w Kielcach zaczęto budować lekkie motocykle z silnikiem Villiers o objętości 98ccm, mocowanym w podwójnej ramie kołyskowej. Wojna przerwała produkcję.
1947

  • Prezentacja motocykla SHL 125 na wystawie w Paryżu
  • Rozpoczecie pracy nad dokumentacją motocykla 125 ccm wzorowanego na przedwojennym DKW RT 125
1948

  • Seryjna produkcja SHL 125 w Kielcach
  • Prototyp motocykla rajdowego SHL RJ1
1949

  • Kolejne prototypy motocykli rajdowych SHL WJ1, RJ1, WJ2
1951

  • Utworzenie Warszawskiej Fabryki Motocykli WFM
  • Wstrzymanie produkcji w Kielcach
1957

  • Produkcja SHL M06 U w WSK
1959

  • Seryjna produkcja SHL M06T
1961

  • Seryjna produkcja motocykla 175 ccm- SHL M11
1963

  • Sprzedaż licencji na produkcję SHL M11 do Indii
1966

  • Wprowadzono luksusowy model Gazela z silnikiem 174ccm.
1967

  • Seryjna produkcja SHL M11 W
1968

  • SHL M17 Gazela zaprezentowany na Międzynarodowych Targach Poznańskich
  • Spadek produkcji wszystkich modeli motocykli
1969

  • Prototyp rajdowego SHL 250 ccm
  • Brak popytu na SHL Gazela
1970

  • Koniec produkcji SHL w Kielcach
  • Zaprzestano produkcji motocykli i zajęto się produkcją samochodową.
Copyright 2010 www.shlka.prv.pl All rights reserved