STATYSTYKI Liczba odwiedzin: Gości dzisiaj: 8 Gości online: 1 Aktualizacja: 22 maja 2010 Copyright © 2003-2010 |
HISTORIA
Na stanowisko dyrektora Suchedniowskiej Fabryki Odlewów i Huty "Ludwików" zostaje powołany inż Zygmunt Kwieciński, otrzymuje zlecenie na budowę motocykla o pojemności poniżej 100 cm ³. Do siedziby SFOiH "Ludwików" przenosi się inż Rafał Ekielski (obaj inżynierowie pracowali już wcześniej nad konstruowaniem motocykli). W maju 1937 zostaje zakupiona licencja na produkcję silników Villiers, a już w sierpniu 1938 roku w zawodach sportowych wzięły udział pierwsze motocykle SHL; do sierpnia 1939 wyprodukowano ich ponad 3000 sztuk. II wojna światowa przerwała fabryczną produkcję motocykli w Polsce, chociaż w Kielcach wykonano w konspiracji kilkanaście sztuk SHL do dyspozycji oddziałów partyzanckich i dywersyjnych. Po wojnie, mimo znacznych zniszczeń w tym całkowitego pozbawienia huty "Ludwików" w Kielcach maszyn i urządzeń, już w 1947 roku rozpoczęto produkcję popularnej SHL-ki, ale z nowym, większym silnikiem skonstruowanym przez Polskie Zakłady Lotnicze we Wrocławiu, o pojemności 125 cm ³ W 1957 roku rozpoczęto seryjną produkcję kolejnego modelu SHL z silnikiem 150 cm ³ a w 1961 - SHL M11 z silnikiem 175 cm ³ który po modernizacji w 1968 roku uzyskuje symbol M17 i jest motocyklem o standardzie i osiągach światowych. W 1969 roku Huta Ludwików pod zmienioną nazwą - Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych SHL, obchodziła swoje 50-lecie. Przez 50 lat wyprodukowała łącznie 250 000 motocykli różnych typów. Źródło: Młody Technik 3/1977Motocykl SHL M11 o pojemności 175 ccm jest lekkim i ekonomicznym motocyklem. Nadaje się do jazdy po prawie wszystkich nawierzchniach, zarówno leśnych jak i asfaltowych. Motocykl jest bardzo komfortowy ponieważ zastosowano w nim jak na owe czasy najnowsze rozwiązania konstrukcyjne.Jest także łatwy w obsłudze i bardzo trwały (mój odpaliłem po 30 latach stania w okropnych warunkach, dokładniej na dworze, aby go odpalić wtrysnąłem strzykawką trochę paliwa do cylindra i zapalił za 2 razem, ku mojemy zdziwieniu po napełnieniu gaźnika motocykl zaczął chodzić na wolnych obrotach !!!) Motocykl został wyprodukowany przez Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych. Silnik jest następcą konstrukcji typu S06 o objętości 150 ccm. Pierwsze testy prototypu M11 rozpoczęto w 1959 roku. Oficjalnie zaprezentowano nowe modele na XXIX Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1960 roku. Przewidywano produkcję tego motocykla w 2 odmianach, różniących się zawieszeniem przedniego koła. Model M11 miał wachacz pchany natomiast M11-S miał widelec teleskopowy, który został tylko prototypem. Produkcję motocykla rozpoczęto w 1961 roku. Troche historii w datach: 1938
| |||||||||||||||||
Copyright 2010 www.shlka.prv.pl All rights reserved |