STATYSTYKI Liczba odwiedzin: Gości dzisiaj: 9 Gości online: 2 Aktualizacja: 22 maja 2010 Copyright © 2003-2010 |
MODELE
Pomimo że nie jest to pierwszy model SHL ani nie został też on wyprodukowany w fabryce SHL to warto opisać jego historie ponieważ jest związana z produkcją motocykli SHL. 1 lipca 1946 roku zapadła decyzja o budowie krajowego przemysłu motocyklowego. Wzorem do budowy polskiego motocykla był niemiecki DKW 125 RT. Pierwsze 4 podwozia motocykla M01 wykonano Zakładach Rowerowych Apollo w Dziedzicach. Natomiast silniki zostały opracowane w Bielsku-Białej pod kierownictwem mgr inż.Fryderyka Blumke. Pierwsze 6 silników zostało wykonanych przez Zakłady Metalowe w Ustroniu Śląskim (przed wojną "Brevillier" spółka A.Urban i synowie), seryjną produkcję ulokowano w Państwowych Zakładach Lotniczych - późniejszej Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego WSK na Psim Polu pod Wrocławiem. Były to niemieckie zakłady Junkersa i produkcja silników motocyklowych traktowana była, jako próba rozruchowa przed planowanym powrotem do produkcji lotniczej.(zakład ten produkował później m.in. silniki SM01 i SM02 do motorowerów oraz przyczepne silniki "Gnom" w wersji rowerowej i kajakowej) Te lotnicze powiązania były widoczne na lewej pokrywie silnika, w postaci znaku PZL - lecącego ptaka. Dopiero w 1954 r. produkcję silników S01 przejęła całkowicie Warszawska Fabryka Motocykli - na pokrywie pojawił się napis "WFM". 22 lipca 1947 roku dwa motocykle Sokół 125 zostały przedstawione w Ministerstwie Przemysłu i Handlu. Podjęto decyzję o uruchomieniu produkcji seryjnej. Produkcja ta miała być początkowo ulokowana w Wirku pod Katowicami, a ostatecznie zlokalizowano ją w przedwojennych zakładach amunicyjnych "Pocisk", późniejszych Państwowych Zakładach Samochodowych PZS przy ulicy Mińskiej w Warszawie. Produkcję seryjną rozpoczęto w marcu 1948, jej skala była jednak stosunkowo niewielka ze względu na ograniczoną powierzchnię hal montażowych, jak i na konieczność stosowania importowanych rur na ramy. Ostatecznie z końcem roku 1950 produkcję Sokoła 125 wstrzymano po wyprodukowaniu ok. 2000 szt motocykla. Na bazie wzorcowego DKW 125 RT powstały takie motocykle jak: Moskwa 125, Mińsk 125, K 55, MZ 125, Yamaha 125YA1, BSA Bantam 125, Harley-Dawidson 125 Lata produkcji: 1947-50 Ilość egzemplarzy: 2000 [Dane techniczne] Silnik Typ: S01Rodzaj obiegu: dwusuw z przepłukiwaniem zwrotnym Ilość cylindrów: 1 Średnica cylindra: 52 mm Skok tłoka: 58 mm Pojemność skokowa: 123 ccm Stopień sprężania: 6 Moc: 4 KM (3kW) / 4250 obr/min. Maxymalny moment obrotowy: 7,36Nm przy 3000 obr/min Gaźnik: Amal E68/16 o ø gardzieli 16mm Zapłon: iskrownikowy Odstęp styków przerywacza: Wyprzedzenie zapłonu: 27 stopni przed GMP Świeca: M14x1,25 Bosch 175 Smarowanie: mieszanką oleju z paliwem w stosunku 1:20 Chłodzenie: powietrzne o obiegu niewymuszonym Układ napędowy Sprzęgło: 3-tarczowe, korkowe, mokre, 6 sprężyn dociskowych, ślimakowy mechanizm włączającySkrzynia biegów: 3-stopniowa z kołami stale zazębionymi Przełożenia: 1 bieg: 3,16 2 bieg: 1,49 3 bieg: 1,00 Przeniesienie napędu ze skrzyni biegów na koło tylnie: łańcuchem rolkowym 1/2"x5,2mm o 114 ogniwach . Przełożenie 3.42 Podwozie Błotniki tłoczone blaszane, bagażnik tłoczony oparty na dwóch wspornikach przykręconych do blach węzłowych ramy, siodło stalowe wyściełane skórą, mocowane z przodu wahliwie za pomocą blaszanych wsporników, z tyłu na dwóch sprężynach. Skrzynka narzędziowa w postaci walcowej puszki mocowanej pod siodłem do ramy. Podstawka centralna tłoczona z blachy, częściowa osłona łańcucha, zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych.Rama: kołyskowa zamknięta pojedyńcza rurowa Zawieszenie koła przedniego: na widelcu trapezowym z centralną sprężyną śrubową typu baryłkowego , dwa amortyzatory cierne z regulacją docisku Zawieszenie koła tylniego: sztywne Hamulce: bębnowe, o średnicy bębnów 125 mm Koła: szprychowe 31 szprych (3,1mm) piasty tłoczone, nitowane, pokrywy piast odlewane z aluminium Obręcze: stalowe 1,7 X 19" Ogumienie: 3,00 X 19" Instalacja elektryczna Iskrownik- prądnica: 17W/6V produkcja Zakłady Wytwórcze Aparatury Oswietleniowej (dawniej A. Marciniak) Reflektor przedni: ze światłem postojowym, drogowym i mijania Lampa tylna: ze światłem pozycyjnym i oświetleniem tablicy Przełącznik świateł trójpołożeniowy mocowany na kierownicy, Wyłacznik zapłonu - przycisk na kierownicy. Dane eksploatacyjne Ciężar własny: 80 kgPojemność zbiornika paliwa: 10 l Prędkość maksymalna: 67 km/h Zużycie paliwa: 3 l / 100 km | ||||||||||||||||||
Copyright 2010 www.shlka.prv.pl All rights reserved |