MODELE
M01 Sokół 125

[OPIS]

Pomimo że nie jest to pierwszy model SHL ani nie został też on wyprodukowany w fabryce SHL to warto opisać jego historie ponieważ jest związana z produkcją motocykli SHL.

1 lipca 1946 roku zapadła decyzja o budowie krajowego przemysłu motocyklowego. Wzorem do budowy polskiego motocykla był niemiecki DKW 125 RT. Pierwsze 4 podwozia motocykla M01 wykonano Zakładach Rowerowych Apollo w Dziedzicach. Natomiast silniki zostały opracowane w Bielsku-Białej pod kierownictwem mgr inż.Fryderyka Blumke. Pierwsze 6 silników zostało wykonanych przez Zakłady Metalowe w Ustroniu Śląskim (przed wojną "Brevillier" spółka A.Urban i synowie), seryjną produkcję ulokowano w Państwowych Zakładach Lotniczych - późniejszej Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego WSK na Psim Polu pod Wrocławiem. Były to niemieckie zakłady Junkersa i produkcja silników motocyklowych traktowana była, jako próba rozruchowa przed planowanym powrotem do produkcji lotniczej.(zakład ten produkował później m.in. silniki SM01 i SM02 do motorowerów oraz przyczepne silniki "Gnom" w wersji rowerowej i kajakowej) Te lotnicze powiązania były widoczne na lewej pokrywie silnika, w postaci znaku PZL - lecącego ptaka. Dopiero w 1954 r. produkcję silników S01 przejęła całkowicie Warszawska Fabryka Motocykli - na pokrywie pojawił się napis "WFM". 22 lipca 1947 roku dwa motocykle Sokół 125 zostały przedstawione w Ministerstwie Przemysłu i Handlu. Podjęto decyzję o uruchomieniu produkcji seryjnej. Produkcja ta miała być początkowo ulokowana w Wirku pod Katowicami, a ostatecznie zlokalizowano ją w przedwojennych zakładach amunicyjnych "Pocisk", późniejszych Państwowych Zakładach Samochodowych PZS przy ulicy Mińskiej w Warszawie. Produkcję seryjną rozpoczęto w marcu 1948, jej skala była jednak stosunkowo niewielka ze względu na ograniczoną powierzchnię hal montażowych, jak i na konieczność stosowania importowanych rur na ramy. Ostatecznie z końcem roku 1950 produkcję Sokoła 125 wstrzymano po wyprodukowaniu ok. 2000 szt motocykla. Na bazie wzorcowego DKW 125 RT powstały takie motocykle jak: Moskwa 125, Mińsk 125, K 55, MZ 125, Yamaha 125YA1, BSA Bantam 125, Harley-Dawidson 125

Lata produkcji: 1947-50
Ilość egzemplarzy: 2000

[Dane techniczne]

Silnik

Typ: S01
Rodzaj obiegu: dwusuw z przepłukiwaniem zwrotnym
Ilość cylindrów: 1
Średnica cylindra: 52 mm
Skok tłoka: 58 mm
Pojemność skokowa: 123 ccm
Stopień sprężania: 6
Moc: 4 KM (3kW) / 4250 obr/min.
Maxymalny moment obrotowy: 7,36Nm przy 3000 obr/min
Gaźnik: Amal E68/16 o ø gardzieli 16mm
Zapłon: iskrownikowy
Odstęp styków przerywacza:
Wyprzedzenie zapłonu: 27 stopni przed GMP
Świeca: M14x1,25 Bosch 175
Smarowanie: mieszanką oleju z paliwem w stosunku 1:20
Chłodzenie: powietrzne o obiegu niewymuszonym

Układ napędowy

Sprzęgło: 3-tarczowe, korkowe, mokre, 6 sprężyn dociskowych, ślimakowy mechanizm włączający
Skrzynia biegów: 3-stopniowa z kołami stale zazębionymi
Przełożenia:
1 bieg: 3,16
2 bieg: 1,49
3 bieg: 1,00
Przeniesienie napędu ze skrzyni biegów na koło tylnie: łańcuchem rolkowym 1/2"x5,2mm o 114 ogniwach .
Przełożenie 3.42

Podwozie

Błotniki tłoczone blaszane, bagażnik tłoczony oparty na dwóch wspornikach przykręconych do blach węzłowych ramy, siodło stalowe wyściełane skórą, mocowane z przodu wahliwie za pomocą blaszanych wsporników, z tyłu na dwóch sprężynach. Skrzynka narzędziowa w postaci walcowej puszki mocowanej pod siodłem do ramy. Podstawka centralna tłoczona z blachy, częściowa osłona łańcucha, zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych.
Rama: kołyskowa zamknięta pojedyńcza rurowa
Zawieszenie koła przedniego: na widelcu trapezowym z centralną sprężyną śrubową typu baryłkowego , dwa amortyzatory cierne z regulacją docisku
Zawieszenie koła tylniego: sztywne
Hamulce: bębnowe, o średnicy bębnów 125 mm
Koła: szprychowe 31 szprych (3,1mm) piasty tłoczone, nitowane, pokrywy piast odlewane z aluminium
Obręcze: stalowe 1,7 X 19"
Ogumienie: 3,00 X 19"

Instalacja elektryczna


Iskrownik- prądnica: 17W/6V produkcja Zakłady Wytwórcze Aparatury Oswietleniowej (dawniej A. Marciniak)
Reflektor przedni: ze światłem postojowym, drogowym i mijania
Lampa tylna: ze światłem pozycyjnym i oświetleniem tablicy
Przełącznik świateł trójpołożeniowy mocowany na kierownicy, Wyłacznik zapłonu - przycisk na kierownicy.

Dane eksploatacyjne

Ciężar własny: 80 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 10 l
Prędkość maksymalna: 67 km/h
Zużycie paliwa: 3 l / 100 km

Copyright 2010 www.shlka.prv.pl All rights reserved