MODELE
SHL M11 W

[OPIS]

Cylinder silnika wykonano metodą Alfer. W głowicy mieściła się kulista komora spalania. Nowy wał korbowy był ułożyskowany na dwóch łożyskach kulkowych smarowanych mieszanką paliwową i na jednym mniejszym łożysku kulkowym ( od strony iskrownika) smarowanym olejem ze skrzyni przekładniowej. W celu zwiększenia trwałości silnika w jego obudowy wtopiono stalowe pierścienie stanowiące gniazda dla łożysk wału korbowego. W stopie wału korbowodu wprowadzono trzyrzędowe łożysko rolkowe. W układzie zasilania zastosowano gaźnik typu GM-24 U3 o nieco innych nastawach niż w poprzednim modelu. Nowym zespołem była dwuwałkowa skrzynia przekładniowa o czterech biegach wyposażona w krzywkowy mechanizm zmiany biegów. Zmieniło się także przełożenie głównej przekładni łańcuchowej z 3,36 ( 47/14) na 2,80 ( 42/15). Zastosowanie nowego zespołu napędowego wpłynęło na zwiększenie dynamiki motocykla.

Konstrukcja: mgr inż. Wiesław Wiatrak
Lata produkcji: druga połowa 1967
Ilość egzemplarzy: 26 370

[Dane techniczne]

Silnik

Typ: W2A
Rodzaj obiegu: dwusuw z przepłukiwaniem zwrotnym
Ilość cylindrów: 1
Średnica cylindra: 61mm
Skok tłoka: 59,5mm
Pojemność skokowa: 174 cm3
Stopień sprężania: 7,8
Moc maksymalna/przy: 12KM/ 5400 obr/ min
Gaźnik: typ GM24U3, średnica gardzieli 24mm
Zapłon: iskrownikowy
Odstęp styków przerywacza: 0,3 - 0,4 mm
Wyprzedzenie zapłonu: 3,3 -3,5 mm przed Z.Z
Świeca: Bosch W240T11 lub równorzędna
Odstęp elektrod świecy: 0,4 - 0,6 mm
Smarowanie: mieszanką oleju z paliwem
Chłodzenie: powietrze o biegu niewymuszonym

Układ napędowy

Przeniesienie napędu z silnika na sprzęgło: łańcuchem tulejkowym 3/8" X 6
Sprzęgło: o 48 ogniwach, przełożenie 2,33 : 1 ( z=35 : z=15 )
Sprzęgło: 4 -tarczowe, korkowe, mokre
Skrzynia biegów: 4-stopniowa z kołami stale zazębionymi

1 bieg- 2,93
2 bieg- 1,79
3 bieg- 1,35
4 bieg- 1,00

Przeniesienie napędu ze skrzyni biegów na koło tylnie: łańcuchem 1/2 "
X 7,75 o 120 ogniwach . Przełożenie 2,8 : 1 (z=42 : z=15)

Całkowite przełożenie między silnikiem a tylnym kołem:

1 bieg- 19,11
2 bieg- 11,68
3 bieg- 8,80
4 bieg- 6,52

Podwozie

Rama: kołyskowa z rur stalowych o przekroju prostokątnym
Zawieszenie koła przedniego: Na wahaczu średnim pchanym i elementach
resorujących ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami hydraulicznymi.
Zawieszenie koła tylniego: na wahaczu wleczonym i elementach resorujących
z progresywnymi sprężynami śrubowymi i am. hydraulicznymi.
Hamulce: szczękowe, pełno piastowe Ř bębnów 160 mm
Koła: szprychowe z ośkami przetykanymi
Obręcze: 1,85 X 18"
Ogumienie: 3,00 X 18"

Instalacja elektryczna

Iskrownik- prądnica: moc nominalna 28 W
Akumulator kwasowy: 6 V 10 Ah
Reflektor przedni: Ř 150mm, żarówki: 6 V 25/25 W i 12 V 3 W
Lampka tylnia: z żarówką 6 V 3 W i 6 V 5 W sygnału ,,stop''
Oświetlenie szybkościomierza: żarówka 6 V 1,5 W
Sygnał dźwiękowy: typ SES 6 V zasilany z akumulatora
Prostownik selenowy: SPSs-36-08 umieszczony w reflektorze przednim

Wymiary motocykla

Długość: 2010 mm
Szerokość: 660 mm
Wysokość: 960 mm
Wysokość siodła kierownicy: 760 mm
Rozstawy osi: 1290 mm
Najmniejszy promień skrętu: 1800 mm
Prześwit: 170 mm

Dane eksploatacyjne

Ciężar własny: 112 kG
Nośność: 160 kG
Dopuszczalny ciężar całkowity: 290 kG
Pojemność zbiornika paliwa: 13 l w tym 1 l rezerwy
Pojemność skrzyni biegów: ~ 700 cm3
Pojemność amortyzatora przedniego: 85 cm3
Pojemność amortyzatora tylniego: 75 cm3
Ciśnienie w ogumieniu:
przód: 1,2 at
tył: 1,4 at/
-2 osoby 1,8 at
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Prędkość ekonomiczna: 60-70 km/h
Zużycie paliwa przy 60 km/h: 3,2 l / 100 km
Copyright 2010 www.shlka.prv.pl All rights reserved