STATYSTYKI Liczba odwiedzin: Gości dzisiaj: 9 Gości online: 1 Aktualizacja: 22 maja 2010 Copyright © 2003-2010 |
WARSZTAT
ROZKŁADANIE I SKŁADANIE SPRZĘGŁA Sprzęgło można rozebrać bez wyjmowania silnika z ramy i bez spuszczania oleju ze skrzyni biegów. Najpierw wykonujemy czynności przygotowawcze: 1. tarcza cierna dolna; 2. tarcza cierna z korkami; 3. tarcza cierna; 4. zabierak sprzęgła; 5. koszyk sprężyny; 6. pierścień zabezpieczający; 7. popychacz; 8. nakrętka koronkowa; 9. zawleczka; 10. tarczka oporowa ze śrubą; 11. kielich zabezpieczający; 12. nakrętka centralna; 13. sprężyna sprzęgła; 14. tarcza dociskowa; 15. bęben sprzęgła. 1. Zdjąć prawą pokrywę silnika, odłączyć cięgło od dźwigni wyłączania sprzęgła ( 3 na rysunku 37), wymontować popychacz i kulkę 2. Wymontować akumulator, otworek w korku zbiornika paliwa zatkać odpowiednio zastruganą zapałką i położyć motocykl poziomo na prawą stronę 3. Zdjąć dźwignię zmiany biegów i dźwignię rozrusznika, a następnie lewą pokrywę silnika. Teraz możemy przystąpić do właściwego rozbierania sprzęgła, w tym celu ( patrz rysunek obok): 1. Wyjmujemy zawleczkę 9 2. Odkręcamy nakrętkę koronkową 8 (jeżeli nakrętka odkręca się ciężko należy unieruchomić tarczkę oporową ze śrubą 10 względem tarczy dociskowej 14, wkładając w znajdujące się w tych tarczkach otwory cieńszy koniec pokrętła do kluczy nasadowych) 3. Zdejmujemy tarczę dociskową 14 oraz wszystkie tarcze sprzęgła 1, 2, i 3. Jeżeli powodem rozbierania była konieczność wymiany tarcz z korkami nie musimy oczywiście wykonywać dalszych czynności. Jeżeli powodem rozbierania sprzęgła była wymiana łańcucha sprzęgłowego wykonujemy następujące czynności: 1. za pomocą małego wkrętaka wyjmujemy sprężysty pierścień zabezpieczający 6, a następnie tarczkę oporową ze śrubą 10. 2. Odginamy wkrętakiem krawędzie kielicha zabezpieczającego 11 zgięte w przecięciach nakrętki 12. 3. Odkręcamy nakrętkę centralną 12 (prawy gwint). Podczas odkręcania tej nakrętki musi być unieruchomiony zabierak sprzęgła 4, np. prze włączenie biegu w skrzyni przekładniowej i przytrzymywanie koła jezdnego. Jeżeli rozbieramy sprzęgło gdy silnik wyjęty jest z ramy, najwygodniej jest unieruchomić zabierak sprzęgła za pomocą klucza wykonanego przez przyspawanie do tarcz sprzęgła 1 lub 3 pręta stalowego Ř 10 x 200. Nakrętkę 12 odkręcamy przy pomocy płaskownika stalowego o grubości 4 mm szerokości 20 mm i długości ok. 60 mm uchwyconego w tzw. ''klucz francuski'' 4. Wyjmujemy sprężynę sprzęgła 13, koszyk sprężyny 5, kielich zabezpieczający 11 i zabierak sprzęgła 4. 5. Odginamy podkładkę zabezpieczającą i odkręcamy nakrętkę wału korbowego 6. Ściągamy z wielowypustu na czopie wału korbowego koło łańcuchowe za pomocą ściągacza lub w ostateczności dwóch wkrętaków jednocześnie zsuwając bęben sprzęgła 15 z przynitowaną do niego zębatką, łańcuch sprzęgłowy oraz części mechanizmu rozrusznika nożnego. Koło łańcuchowe z wału korbowego należy ściągać specjalnym ściągaczem wyjątkowo można użyć 2 wkrętaków lub łyżek do ogumienia ale należy postępować ostrożnie aby nie uszkodzić innych części silnika. Składanie sprzęgła wykonujemy w kolejności odwrotnej. Należy zwrócić uwagę aby: 1. Po mocnym dokręceniu nakrętki sprzęgła 12 zabezpieczyć ją przed odkręcaniem zaginając krawędzie kielicha 11 w przecięcia nakrętki 12 2. między 2 popychacze sprzęgła 7 włożyć kulkę 3. Równo ułożyć uszczelkę lewej pokrywy i śruby pokrywy najpierw wszystkie lekko wkręcić a następnie dopiero mocno dokręcić. Rys.37 | |||||||||||||||||
Copyright 2010 www.shlka.prv.pl All rights reserved |